Bestyrelse eller advisory board - noget for min virksomhed?

Som direktør står man ofte meget alene med store strategiske beslutninger, som tages på baggrund af intuition og mavefornemmelser. Man har travlt med den daglige drift, ledelse af medarbejdere og alt det administrative og glemmer måske at komme op i helikopteren og reflektere over, om den langsigtede kurs er den rette? I denne artikel redegør vi for, hvorfor en bestyrelse eller et advisory board, på baggrund af vores arbejde med kunderne, kan hjælpe dig med at løfte din virksomheds vækst ved at få de rette sparringspartnere omkring dig.

Videnskaben har slået det fast mange gange: Virksomheder med en ekstern bestyrelse eller et advisory board outperformer deres konkurrenter både målt på vækstrater og på profitabilitet (læs blandt andet 2019 studie fra CBS her: https://www.cbs.dk/files/cbs.dk/rapport_8_2.pdf). I samme studie, som dokumenterer, at virksomheder øger omsætningen betydeligt ved at have en professionel bestyrelse, estimerer de også, at under 20% af de danske A/S’er og ApS´er, som reelt er i drift, har professionelle eksterne bestyrelser. Hvorfor dette paradoks?

Data er taknemmelig og naturligvis afhænger udbyttet af måden, hvorpå bestyrelsen anvendes og rekrutteres. Bestyrelsen giver ikke noget udbytte, hvis man aldrig mødes, hvis den består af venner og familie, eller hvis man ikke lytter til deres råd og anbefalinger. Netop sidstnævnte er vigtig. For at opnå en effekt er det vigtigt, at man som direktør tør være åben omkring egne begrænsninger og kommunikere disse ærligt, så man kan få den fornødne hjælp. Bestyrelsens opgave er ikke at stryge en direktør med hårene, men at sige de ting, som de med deres forståelse mener er bedst for virksomheden. Derfor skal man beslutte sig: Repræsenterer jeg min interesse som ejer eller min interesse som leder? Hvis du ikke tør lade paraderne falde, er en bestyrelse eller et advisory board ikke noget for dig. Er det omvendte tilfældet? Så læs videre.

Fokus på kompetencerne

Hvis bestyrelsen eller advisory boardet skal skabe værdi for din virksomhed, skal den være sammensat af kandidater, som supplerer de eksisterende kompetencer i ledelsen. Hvis I driver en succesfuld produktionsvirksomhed, har I sikkert godt styr på logistik og produktion, men er I digitale nok? Har I kendskab til de nye markeder, som I overvejer at gå ind i? Har I den fornødne finansiering på plads? Her kan bestyrelsen komme i spil med værdifulde inputs. Derfor bør rekrutteringen have til formål at sikre, at virksomheden kan få den fornødne sparring på mange forskellige områder.

Hos Nordens største rekrutteringsplatform for bestyrelser og advisory boards www.nBoard.dk, har de hjulpet hundredvis af virksomheder med at rekruttere til bestyrelser og advisory boards. I forbindelse med et indlæg på Baker Tilly’s Business Club udtalte direktør Joakim Bruchmann:

”Der er ved at blive rusket op i bestyrelserne, som alt for ofte har været et administrativt organ. En bestyrelse, som reelt skaber værdi mødes ofte, bruger meget lidt tid på kontrol og rapportering og masser af tid på at kigge fremad og lægge strategi. Forretningsudvikling er en kritisk kompetence, men vi ser også stor efterspørgsel efter kompetencer inden for bæredygtighed, digitalt salg og abonnementsforretninger.”

Hvad er forskellen på en bestyrelse og et advisory board?

Mens bestyrelsen er et organ, som er reguleret i Selskabslovens §115, og dermed skal overholde en række formelle krav, er et advisory board et organ, som ikke er defineret juridisk. Dette medfører ofte, at det er en mere fleksibel og billigere konstellation, som kan være et glimrende sted at starte - en slags ”bestyrelse light”. Omvendt har en bestyrelse betydelige fordele i forbindelse med ejerskifte og finansieringsrunder, fordi de står på mål for virksomheden og dermed har givet deres godkendelse af alle rapporterede forhold i virksomheden. Med andre ord har en investor eller køber bestyrelsens ord for, at alt er foregået efter bogen.